Dirigenten

Wout Claessens

Met ingang van augustus 2019 is Wout Claessens benoemd tot dirigent van het harmonieorkest. Hij is de opvolger van Hans van der Velden, die met de concertreis Berlijn in juli 2019 afscheid heeft genomen.

Wout werd geboren op 17 maart 1986 in Dordrecht. Hij groeide op in Hardinxveld-giessendam in een zeer muzikale familie. Hierdoor kwam hij al op zeer jeugdige leeftijd in aanraking met muziek en met het verenigingsleven. Hij volgde lessen op cello, slagwerk en saxofoon en speelde al snel mee in diverse orkesten.

In 2003 begon hij zijn studies saxofoon (Norbert Nozy) en contrabas (Carol Harte) aan het conservatorium in Maastricht en heeft in 2007 zijn bachelor saxofoon met onderscheiding afgesloten.

Op 17-jarige leeftijd werd hij aangesteld als baritonsaxofonist bij de Marinierskapel der Koninklijke Marine, waar hij nu nog steeds deel van uit maakt. Daarnaast bespeelt hij ook basgitaar (in het combo) en contrabas (in het strijkensemble 2003-2016).

In 2009 volgde Wout zijn eerste directielessen bij zijn vader Jacques Claessens, na 2 jaar maakte hij de overstap naar Jan Cober.

Wout is tevens als dirigent verbonden aan Harmonie St. Joseph Grubbenvorst (2016)

Dennis Lebens

Het opleidingsorkest van EMM staat onder leiding van Dennis Lebens. Al op 7 jarige leeftijd begon Dennis met het maken van muziek.

Na een aantal jaren van het volgen van lessen aan de muziekschool te Sittard, besloot Dennis om een studie aan het Conservatorium in Maastricht te volgen. Dennis studeerde Bes en Es klarinet bij Willem van der Vuurst, en heeft in 1998 met goed gevolg zijn docerend en uitvoerend musicus diploma behaald. Na het voltooien van zijn studie, volgden een aantal masterclasses en deelname aan verschillende concoursen in binnen en buitenland, waar hij regelmatig mooie resultaten boekte.

Dennis is sinds 1997 verbonden aan de muziekschool Grensland en hij weet ook op andere plaatsen leerlingen te motiveren om te leren en te musiceren. Hij dirigeert buiten EMM bij diverse orkest (Berg & Terblijt, Grevenbicht en Born) en naast zijn werkzaamheden als dirigent en docent, speelt Dennis met enige regelmaat als gastmuzikant bij diverse orkesten en assisteert als gastdirigent bij diverse orkesten ter voorbereiding op concerten en concoursen.

Met het opleidingsorkest van EMM zijn er door hem prachtige resultaten geboekt op onder andere het Europees Muziekfestival voor de Jeugd te Neerpelt, België.

Guido Pouwels

Guido Pouwels dirigeert sinds 2009 de percussiegroep van EMM. Al op 8-jarige leeftijd begon hij met het volgen van slagwerklessen bij Frank Rademakers.

In de laatste jaren van de middelbare school heeft Guido klassiek slagwerk gestudeerd in de vooropleiding van het conservatorium te Tilburg. Na het behalen van zijn havodiploma is hij in 2007 begonnen aan de studie ‘klassiek slagwerk’ aan de Hogeschool voor de Kunsten (conservatorium) in Utrecht. Deze studie heeft Guido in 2011 succesvol afgerond.

Guido heeft aan vele concoursen meegedaan en stond o.a in de finale van het Prinses Christina Concours in Den Bosch en is meerdere keren Nederlands kampioen geworden op marimba. Ook heeft hij in verschillende orkesten gespeeld zoals in het Gelders Orkest en het Nederlands Jeugd orkest. Daarnaast speelt hij met enige regelmaat als remplaçant bij harmonie/fanfare orkesten.

Sinds 2012 jaar is Guido professioneel slagwerker, slagwerkdocent en dirigent. Hij is als slagwerkdocent verbonden aan de muziekscholen ‘Kunstkwartier’ te Helmond en ‘CKE’ te Eindhoven en als freelancer aan de muziekverenigingen Jong Nederland Asten, Fanfare EMM Heijen, Harmonie Juliana Someren-Eind en Fanfare St. Jozef Someren-Heide.

Ter verbreding van zijn vaardigheden is Guido in 2013 gestart met de studie ‘Docent Muziek deeltijd’ aan het conservatorium te Tilburg. Deze studie bereidt hem voor op doceren in het middelbaar onderwijs.

Lars van Tulden

Lars van Tulden dirigeert sinds 2009 de jeugdpercussiegroepen van Harmonie EMM. Daarvoor bouwde hij vanaf zijn 8-jarige leeftijd veel ervaring op als spelend lid van onder andere Harmonie EMM.

Als percussionist heeft hij aan vele concoursen meegedaan, zowel in solo- als ensemble vorm. Driemaal werd hij Nederlands kampioen slagwerk in de multi-percussie sectie. Daarnaast behaalde hij mooie resultaten met de percussiegroep van Harmonie EMM, slagwerkensemble RICK en als gastmuzikant bij vele orkesten. Op dit moment is Lars nog altijd spelend lid bij zowel de percussiegroep als het harmonieorkest.

Lars heeft in 2012 als eerste deelnemer de opleiding ‘Ensembleleiding Slagwerk’ van het RICK succesvol afgerond onder docentschap van Frank Rademakers, Ad Triepels en Ronald Gerards.

Vanaf 2009 is Lars verantwoordelijk voor de jeugdslagwerkopleiding van Harmonie EMM. Daarvoor dirigeert hij nu zowel de B- als C-percussiegroep met daarin een 25-tal talentvolle slagwerkers. Daarnaast geeft hij les aan de instromende slagwerkleerlingen.